وکیل آب

وکیل آب

مصوب: 10/6/1375

1- هدف:

تبيين ضوابط حاکم بر روابط شرکت‌ها و سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و شرکت‌هاي وابسته به آنها با متقاضيان انشعاب آب و مشترکين.

2- محدوده اجرا:

امور آب وزارت نيرو- شرکت‌ها و سازمان‌هاي آب منطقه‌اي- سازمان آب و برق خوزستان- شرکت‌هاي بهره‌برداري از شبکه‌هاي آبياري و زهکشي 

3- مسئوليت ها:

1-3 مسئول اجرا

مسئوليت اجراي اين آيين‌نامه بر عهده مديران عامل شرکت‌ها و سازمان‌هاي آب منطقه‌اي مي‌باشد.

2-3 حکميت

در تمام مواردي که اختلافي بين شرکت و متقاضي يا مشترک ايجاد شود حکميت با معاونت امور آب وزارت نيرو خواهد بود و متقاضي يا مشترک مي‌تواند قبل از مراجعه به مراجع قضايي به آن مراجعه نمايد.

3-3 تفسير آيين نامه

در موارد ابهام، تفسير مفاد اين آيين‌نامه با وزير نيرو است

4- ضوابط اجرايي:

واژه‌ها و اصطلاحات زير هنگامي‌که در اين آيين نامه، تعرفه‌ها، قراردادها، موافقت‌نامه‌هاي واگذاري اشتراک آب و سند استفاده از آب بکار روند معاني و مفاهيم ذيل را خواهند داشت.

1-4 متقاضي

شخص حقيقي يا حقوقي است که درخواست انشعاب آب و يا تغيير در ميزان آن را نموده ولي هنوز درخواست وي انجام نشده باشد.

2-4 مشترک

شخص حقيقي يا حقوقي است که انشعاب يا انشعابات آب (اشتراک) مورد تقاضاي وي برقرار شده باشد.

3-4 شرکت

شرکت عبارتست از: سازمان- شرکت آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان.

4-4 شرکت بهره‌بردار

شرکت بهره‌بردار عبارتست از: شرکت بهره‌برداري از شبکه‌هاي آبياري و زهکشي (مدرن، تلفيقي، سنتي)

5-4 شرکت اقماري آبياري

شرکت اقماري آبياري عبارتست از: شرکتي که طبق مقررات تشکيل و ثبت شده باشد و سهامداران آن مجمع تشکل‌هاي مردمي آبياري يا تشکل مشترکين آب مي‌باشد.

6-4 تشکل مردمي آبياري

تشکل زارعين داراي حق انشعاب (اشتراک) آب است که تحت آبخور يک يا چند دريچه آبگير واحد زراعي مي‌باشند.

7-4 تشکل‌هاي بهره‌برداري

عبارتست از شرکت‌هاي بهره‌برداري، شرکت‌هاي اقماري و تشکل‌هاي مردمي آبياري و يا گروه‌هاي مردمي که در فرايند مديريت بهره‌برداري از آب مشارکت مي‌کنند.

8-4 مجاري عمومي

عبارتست از مجاري اعم از سنتي و مدرن از جمله انهار درجه 1 و 2 و 3 و خطوط لوله که حسب مورد از منبع اصلي آب تغذيه مي‌شود و انتقال و توزيع آب را تا تحويل به مشترک، در بر مي‌گيرد و کلاً متعلق به شرکت مي‌باشد.

9-4 مجاري اختصاصي

مجراي اختصاصي مجرايي است که از مجراي عمومي منشعب شده و آب را تا محل تأسيسات آب‌رساني مشترک يا مشترکين منتقل مي‌کند و متعلق و در اختيار مشترکين مي‌باشد. خطوط لوله و انهار توزيع آب در مزرعه جزء مجاري آب‌رساني اختصاصي مي‌باشد.

10-4 وسايل اندازه‌گيري

عبارتست از کليه وسايل و تأسيساتي که به منظور سنجش مقدار آب (حجم و دبي) يا محدود کردن آن در نقطه تحويل آب به مشترکين يا تشکل‌هاي بهره‌برداري بکار گرفته مي‌شود و کلاً متعلق يا در اختيار شرکت است. نوع اين وسايل و محل نصب آنها در تمامي موارد توسط شرکت تعيين مي‌گردد.

11-4 زهکش اختصاصي

زهکش اختصاصي زهکشي است که زه آب واحدهاي موضوع بند 27-4 را به زهکش عمومي منتقل مي‌کند و متعلق به مشترک يا مشترکين مي‌باشد.

12-4 زهکش عمومي

زهکش عمومي زهکشي است که آب زهکش‌هاي اختصاصي به آن متصل بوده و زه آب اصلي را جمع‌آوري و تخليه مي‌کند و کلاً متعلق به شرکت است.

13-4 نقطه تحويل آب

عبارتست از دريچه يا محلي که آب از طرف شرکت به مشترک يا تشکل‌هاي بهره‌برداري تحويل داده مي‌شود و وسايل اندازه‌گيري (در صورت وجود) در آن محل نصب مي‌گردد.

14-4 قرارداد برقراري انشعاب يا اشتراک آب

قرارداد برقراري انشعاب (اشتراک) آب عبارتست از قرارداد منعقده بين شرکت و متقاضي که طبق مفاد آن، انشعاب آب داير مي‌گردد و مفاد اين آيين‌نامه و تغييرات بعدي آن جزء لاينفک آن خواهد بود.

15-4 انشعاب يا اشتراک

انشعاب يا اشتراک آب عبارت از حقي است که براساس قرارداد منعقده بين شرکت و متقاضي براي وي ايجاد شده و به موجب آن امکان استفاده از آب به ترتيب مقرر در سند (پروانه) آب صادره و مفاد اين آيين‌نامه (و تغييرات بعدي آن) براي متقاضي و مشترک به وجود مي‌آيد.

16-4 تأمين آب

تأمين آب عبارتست از در دسترس قرار دادن يا فراهم بودن امکان استفاده از آب در نقطه تحويل، مطابق سند (پروانه) صادره اعم از اين که از ميزان آب موجود استفاده بشود يا نشود.

17-4 واحد زراعي

به مجموعه قطعات زمين‌هاي زراعي که در آبخور يک دريچه و جوي ذيربط قرار دارند اطلاق مي‌گردد.

18-4 حقابه

عبارت از حق مصرف آبي است که به موجب تبصره 1 ماده 18 قانون توزيع عادلانه آب در دفاتر جزء جمع قديم يا اسناد مالکيت يا حکم دادگاه يا مدارک قانوني ديگر قبل از تصويب قانون توزيع عادلانه آب (مصوّب 16/12/61) براي ملک يا مالک آن تعيين شده باشد.

19-4 مصرف بهينه

مقدار آبي است که تحت شرايط زمان و مکان با توجه به احتياجات منطقي مصرف کننده و ضوابط فني طبق مقررات توسط وزارت نيرو ابلاغ خواهد شد.

20-4 حق انشعاب (حق اشتراک)

عبارتست از مبلغي که در قبال واگذاري انشعاب (اشتراک) آب با توجه به ميزان و نوع انشعاب از متقاضي (مالک يا استفاده کننده از آب) دريافت مي‌شود.

21-4 آگهي

آگهي اعلان عمومي است که در محدوده جغرافيايي مشخص جهت واگذاري اشتراک آب از طريق شرکت مربوطه به اطلاع مردم منطقه مي‌رسد تا براي دريافت اشتراک آب به شرکت مراجعه کنند.

22-4 آب بهاء

عبارتست از مبلغي که در قبال تأمين آب طبق مقررات از مشترک در دوره‌هاي زماني مشخص برابر تعرفه‌هاي آب بهاء ابلاغي توسط وزير نيرو، دريافت مي‌شود.

23-4 سند (پروانه) استفاده از آب

عبارتست از سندي که شرکت به استناد قانون توزيع عادلانه آب (طبق نمونه تعيين شده توسط وزارت نيرو) پس از عقد قرارداد با متقاضي براي وي صادر کرده و به موجب آن حق مشترک براي استفاده از آب به ميزان مشخص شده و براي مصرف خاص اعلام مي‌شود. تحويل سند آب به مشترک پس از پرداخت کامل حق انشعاب صورت خواهد گرفت.

24-4 توسعه و بهبود

طبق تعريف اين آيين نامه، اراضي توسعه يافته به زمين‌هايي گفته مي‌شود که سابقه کشت آبي در آنها وجود نداشته (اراضي موات، باير و ديم) و اراضي که به صورت سنتي آبياري مي‌شده و دچار کمبود شديد آب مي‌باشد و با ايجاد شبکه‌هاي مدرن، توليد آنها در هکتار بيش از 40 درصد افزايش مي‌يابد.

در صورتي‌ که افزايش توليد در هکتار کمتر از 40 درصد باشد بهبود حاصل شده است در هر حال تشخيص اراضي فوق با شرکت مي‌باشد.

25-4 انواع اشتراک يا انشعاب

انواع انشعاب (اشتراک) برحسب نوع مصرف به قرار زير است:

الف) انشعاب کشاورزي

1- انشعاب زراعي: انشعاب واحدهاي کشت و زرع است که براي آبياري گياهان زراعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

2- انشعاب باغات: انشعاب واحدهاي باغات که براي آبياري درختان باغات مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

3- انشعاب مختلط (باغ و زراعت): انشعاب واحدهاي کشت و زرع و باغات است که هم براي آبياري گياهان زراعي و هم درختان باغات، در يک قطعه کشاورزي که قابل تفکيک نباشد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ب) انشعاب دامپروري

انشعابي است که جهت شرب و بهداشت دام و طيور و پرورش آبزيان بکار مي‌رود.

ج) انشعاب فضاي سبز

انشعابي است که براي مصارف فضاي سبز، جنگل‌ها و مراتع است.

د) انشعاب توليدي

انشعاب واحدهاي توليدي، صنعتي و معادن است.

هـ) انشعاب آب مشروب

انشعابي است که براي مصارف شرب و بهداشت شهرها، شهرک‌ها و روستاها استفاده مي‌شود.

و) انشعاب خدمات

انشعابي است که به منظور انجام عمليات عمراني، رفاهي، تفريحي و... بکار مي‌رود، ضمناً مصارف هر انشعابي که جزء هيچ يک از انشعابات بالا نباشد در زمره اين انشعاب خواهد بود.

ز) انشعاب آب مصارف آزاد

اين انشعاب ويژه متقاضياني است که تمايل به پرداخت هزينه‌هاي عمومي برقراري انشعاب آب را ندارند، انشعاب آب موقت جزء اين انشعاب است.

شرايط واگذاري انشعاب آب و هرگونه تغيير در ظرفيت انشعاب (اشتراک) آب

هر شخص حقيقي و حقوقي، مي‌تواند براي مصارف موضوع مفاد بند 25-4 اين آيين‌نامه تقاضاي واگذاري اشتراک يا تغيير در شرايط آنرا بنمايد. قبول درخواست منوط به حصول شرايط زير است:

الف) امکانات تأمين آب از طرف شرکت در محل مورد تقاضا وجود داشته باشد.

ب) متقاضي هيچ‌گونه بدهي بابت هزينه حق اشتراک يا آب بهاء يا حق‌النظاره در محل موردنظر يا هر محل ديگري، به شرکت يا شرکت‌هاي تابعه وزارت نيرو نداشته باشد.

ج) مدارک مالکيت يا تصرف زمين، اعم از رسمي يا عادي و واگذاري دولتي و نيز تصرفات استيجاري ارائه شود و زمين از اراضي مجاور منفک و مساحت آن مشخص باشد (ملاک دريافت حق اشتراک مساحي به هزينه متقاضي به تشخيص شرکت است).

د) در مواردي که منافع ملک، به شخصي واگذار شده است و شخص اخير تقاضاي برقراري اشتراک را داشته باشد علاوه بر مدارک فوق، ارائه تعهد‌نامه مبني بر جواب‌گويي و جبران هرگونه خسارتي که از برقراري اشتراک به‌هر نحو به ملک يا اموال مالک ملک، وارد شود الزامي است.

هـ) در مورد انشعابات توليدي و دامپروري، ارائه موافقت اصولي يا پروانه يا تأييديه از ارگان‌هاي ذيربط الزامي است.

و) درمورد انشعاب آب شرب و بهداشت (شهرها، شهرک‌ها، مجتمع‌هاي مسکوني و روستاها) اعلام نياز از شرکت‌هاي آب و فاضلاب، وزارت جهاد سازندگي، وزارت مسکن و شهرسازي حسب مورد الزامي است.

1-26-4 در صورت نبود مدارک مندرج در رديف‌هاي "ج"، "ه" و "و" بند 26-4، مدارک لازم را هيأت مديره شرکت مشخص مي‌نمايد.

2-26-4 تشخيص ميزان آب مورد نياز متقاضي، با شرکت است که براساس ضوابط مربوطه و مصرف بهينه تعيين مي‌گردد.

3-26-4 قبول درخواست اشتراک قطعات هر واحد زراعي در مدت معين پذيرفته خواهد شد و نصب دريچه يا برقراري آب پس از عقد قرارداد اکثر قطعات انجام مي‌گيرد.

4-26-4 تشکل‌هاي مردمي در شرايط مساوي با اشخاص حقيقي، براي دريافت انشعاب اولويت خواهند داشت.

27-4 اشتراک زه آب

تقاضاي اشتراک آب و زه آب در محل‌هايي که شبکه زهکشي وجود دارد توأماً انجام مي‌گيرد و چنانچه شبکه زهکشي وجود نداشته باشد و در آينده شرکت اقدام به ايجاد شبکه زهکشي نمايد مشترکين موظف به پرداخت اشتراک زه آب براساس مفاد اين آيين‌نامه مي‌باشند، در غير اين‌ صورت شرکت مجاز به عدم تحويل آب خواهد بود.

1-27-4 مشترک بايد تأسيسات لازم را براي تخليه زه آب احداث و به تأسيسات شرکت متصل نمايد.

28-4 اشتراک زه آب بدون اشتراک آب

در موارد خاص، واگذاري اشتراک زه آب بدون داشتن اشتراک آب، با انعقاد قرارداد جداگانه صورت مي‌گيرد.

29-4 نصب وسايل اندازه‌گيري

متقاضي مي‌بايد بدون آنکه هزينه‌اي متوجه شرکت شود محل مناسبي را با نظر شرکت جهت نصب وسايل اندازه‌گيري آماده نمايد، مشترک مسئول سالم نگهداشتن کليه وسايل و تجهيزاتي که از طرف شرکت در محل برقراري انشعاب آب نصب گرديده مي‌باشد و تحت هيچ عنوان حق دستکاري آنها يا پلمپ‌هايي را که بر روي دريچه‌ها و ساير تجهيزات نصب مي‌باشد، ندارد و تنها نمايندگان مجاز شرکت در صورت ضرورت مي‌توانند نسبت به بازکردن پلمپ‌ها اقدام نمايند.

30-4 تغيير مکان داخلي وسايل اندازه‌گيري

چنانچه پس از نصب وسايل اندازه‌گيري، مشترک تغييري در وضعيت ملک يا محل اشتراک خود بدهد که محل دستگاه‌هاي فوق‌الذکر نامناسب گردد شرکت مي‌تواند ضمن رعايت مفاد اين آيين‌نامه دستگاه‌هاي مزبور را با هزينه مشترک (براساس بند 64-4) به محل مناسبي منتقل (تغيير مکان داخلي) نمايد.

31-4 تغيير مکان خارجي انشعاب آب

انشعاب آب مخصوص محلي است که در آن نصب و داير شده است و جابجايي آن ممنوع است.

1-31-4 مشترکي که جبراً (يا به اختيار خود) درخواست جابجايي نقطه تحويل يا محل مصرف آب را داشته باشد مي‌بايد تقاضاي قطع دايم اشتراک آب (برچيدن تأسيسات تحويل) خود را طبق بند 42-4 اين آيين‌نامه به عمل آورده و براي تأمين آب مورد نياز خود در محل جديد مشابه ساير متقاضيان اقدام نمايد.

32-4 تغيير نام پروانه (سند) استفاده از آب

متقاضيان مي‌توانند با ارائه اسناد رسمي و احکام قانوني و يا اسناد مثبته‌اي که مورد تأييد شرکت باشد، بدون پرداخت وجهي تقاضاي تغيير نام پروانه (سند) استفاده از آب را بنمايند. چنانچه در پروانه (سند) استفاده از آب، سند پرداخت يا وديعه‌اي به شرکت وجود داشته باشد که به طور رسمي به خريدار منتقل نشده باشد کماکان به نام پرداخت‌کننده اوليه محفوظ بوده و در صورت مراجعه به وي مسترد مي‌گردد.

33-4 تعيين مقدار دبي و حجم آب تحويلي به مشترک

ارقامي که وسايل اندازه‌گيري يا محاسبات شرکت نشان مي‌دهد دليل کافي براي ميزان مصرف آب توسط مشترک يا استفاده کننده بوده و مشترک يا استفاده کننده ملزم به قبول آن مي‌باشد مگر آنکه به تشخيص شرکت، اشکالي در کار وسايل اندازه‌گيري و يا اشتباه در محاسبات وجود داشته باشد که مطابق بند 4-34-4 اين آيين‌نامه و رديف‌هاي زير عمل خواهد شد.

صورتحساب مشترکين آب، طبق فرم نمونه وزارت نيرو صادر و براي مشترک ارسال خواهد شد.

1-34-4 مشترک يا استفاده کننده از انشعاب آب، مکلف به پرداخت مبلغ صورتحساب و حسب مورد بدهي‌هاي معوقه بهاي آب مصرفي در مهلت مقرر مي‌باشد اعم از اينکه بدهي‌هاي مذکور مربوط به مشترک يا استفاده کننده فعلي يا قبلي باشد.

مطالعه کنید :  آیين نامه تشكيل شركت هاي سه نفري و وظائف و اختيارات آنها

2-34-4 اعلام عدم دريافت صورتحساب توسط مشترک يا استفاده کننده آب از تعهد پرداخت صورتحساب نمي­کاهد ولي هرگاه مشترک با مراجعه به شرکت درخواست صدور المثني نمايد شرکت موظف است نسبت به صدور المثني اقدام نمايد.

3-34-4 مدت دوره صدور صورتحساب با پيشنهاد شرکت و تأييد وزارت نيرو تعيين مي‌گردد.

4-34-4 در صورتي‌ که مشترک نسبت به صورتحساب صادره معترض باشد شرکت پس از رسيدگي به اعتراض، در صورت صحت آن، صورتحساب را اصلاح و در صورتي‌ که قبض مورد اعتراض پرداخت شده باشد، اضافه دريافتي را به مشترک مسترد و يا به حساب بستانکار آب بهاء وي منظور خواهد کرد.

35-4 تغيير در نوع مصرف

تغيير نوع کاربري آب واگذار شده براي هر واحد از نوعي به نوع ديگر (کشاورزي، صنعتي و معدني و...) فقط با موافقت کتبي شرکت مقدور است در اين‌ صورت قرارداد قبلي اصلاح و مابه‌التفاوت ريالي حق اشتراک جديد و قديم برابر تعرفه‌هاي جاري روز، محاسبه و دريافت مي‌گردد.

36-4 دسترسي به اماکن و اراضي

مشترک يا استفاده کننده از انشعاب آب حق دسترسي به اماکن و اراضي خود را به منظور برقراري انشعاب آب، نصب وسايل و تأسيسات مربوطه، قرائت و بازرسي وسايل اندازه‌گيري، انجام تعميرات و يا قطع انشعاب آب و برداشتن اموال متعلق به شرکت، به نمايندگان شرکت که هويتشان مشخص باشد اعطا مي‌نمايد. بنابراين براي مورد فوق طرح شکايات و ادعاهايي از قبيل ورود به عنف يا غير قانوني به ملک غير، عليه شرکت و کارکنان آن امکان پذير نيست.

37-4 مداومت تحويل آب

جز در موارد اعمال مواد قانون توزيع عادلانه آب و يا حوادث و عوامل خارج از کنترل و اتفاقي، چنانچه شركت نتواند مطابق پروانه، آب را به مشترک تحويل نمايد، مسئول خسارتي است که از اين حيث به مشترک وارد مي‌شود.

1-37-4 قطع مقطعي و برنامه‌ريزي شده آب براي مرمت تأسيسات از حکم اين بند مستثني است و شرکت مي‌تواند با اطلاع مشترک نسبت به قطع مقطعي آب اقدام نمايد.

2-37-4 چنانچه شرکت در صورت کمبود نزولات جوي و بروز خشکسالي برنامه‌اي را براساس وضعيت موجود اعلام نمايد و مشترک بدون توجه به اين برنامه اقداماتي در جهت افزايش تقاضاي آب نمايد و در نهايت متحمل خسارتي از اين بابت گردد، شرکت مسئوليتي از اين جهت نخواهد داشت.

38-4 اصلاح و تعويض وسايل و تأسيسات شبکه عمومي آب‌رساني

آن قسمت از وسايل و تأسيسات شبکه عمومي آب‌رساني که به علت فرسوده شدن يا حوادث اتفاقي نياز به تعويض يا اصلاح داشته باشد بدون نياز به درخواست مشترک و بدون دريافت هزينه توسط شرکت انجام خواهد گرديد، مگر آنکه به تشخيص شرکت، مشترک يا استفاده کننده در ايجاد موارد مذکور دخالت داشته باشد که در اين‌ صورت مي‌بايد هزينه مربوطه را (براساس قيمت تمام شده) پرداخت نمايد.

39-4 قطع موقت اشتراک آب

شرکت در موارد مشروحه زير، اشتراک آب مشترک يا استفاده کننده را موقتاً قطع خواهد نمود:

الف) در صورتي‌ که تنها مشترک يا مصرف کننده آب پس از تسويه حساب تقاضاي قطع موقت انشعاب را بنمايد (در صورتي‌ که از يک انشعاب چند نفر استفاده کنند، مي‌بايد کليه استفاده‌کنندگان درخواست نمايند).

ب) اگر مشترک يا استفاده کننده در اجراي مفاد مقررات مندرج در اين آيين‌نامه و يا در انجام تعهدات خود در مورد انشعاب قصور نمايد.

ج) اگر صورتحساب‌هاي آب مصرفي و يا ساير بدهي‌ها در سررسيد مقرر پرداخت نشود.

د) در صورتي‌ که آب به مصرف غير مجاز برسد و يا در تأسيسات متعلق به شرکت دستکاري شود يا مقررات فني و استاندارد و همچنين حريم تأسيسات آب رعايت نشود.

هـ) هرگاه حکم يا قرار لازم‌الاجرا از سوي مقامات قضايي در زمينه قطع آب صادر گردد.

و) هرگاه وزارت نيرو قطع آب مشترک را به شرکت اعلام نمايد.

1-39-4 چنانچه مشترکي، بابت بهاي آب مصرفي و ساير هزينه‌هاي مربوطه به شرکت بدهي داشته باشد، شرکت مي‌تواند انشعاب آب مورد استفاده مشترک مذکور را در محل ديگر نيز با اخطار قبلي قطع نموده و تا وصول مطالبات خود از وصل مجدد آن خودداري نمايد.

ضمناً چنانچه محل مزبور در حوزه فعاليت شرکت ديگر باشد، شرکت مورد بحث مي‌بايد با درخواست شرکت ذينفع نسبت به قطع آب اين گونه مشترکين يا استفاده‌کنندگان اقدام و در مورد وصول مطالبات شرکت مزبور همكاري لازم به‌عمل آورد. همچنين برقراری انشعاب جديد به نام مشترك مزبور نيز تا تسويه حساب کليه مطالبات با شرکت امکان‌پذير نخواهد بود.

40-4 عدم مصرف آب

چنانچه مشترکي، آبي را که براي او تأمين شده مصرف نکند، اگر بدون اطلاع قبلي شرکت باشد، مکلف است 60 درصد آب بهاي معادل آن را، پرداخت نمايد و در صورتي‌ که با اطلاع قبلي شرکت در وقت مناسب به تشخيص شرکت باشد، 30 درصد آن را بايد پرداخت نمايد.

1-40-4 قطع موقت آب از مواردي است که با اطلاع تلقي مي‌شود.

41-4 برقراري مجدد اشتراک آب

براي برقراري مجدد اشتراک آب در محلي که سابقاً انشعاب آب وجود داشته و به علل مندرج در بند 39-4 موقتاً قطع گرديده است، مشترک يا استفاده کننده مي‌بايد براساس تعرفه‌هاي مصوّب کليه بدهي‌هاي معوقه و هزينه وصل يا نصب مجدد و خسارات وارده (برحسب مورد) و حداقل بهاي آب ماهيانه در طول دوران قطع آب را به شرکت پرداخت نمايد.

42-4 قطع دائم اشتراک آب

درهر يک از سه حالت زير، شرکت انشعاب آب مشترک را به طور دائم جمع‌آوري، پروانه را باطل و با مشترک تسويه حساب خواهد نمود:

الف) هرگاه مشترکي که تنها مصرف کننده آب مي‌باشد، درخواست برچيدن دائم انشعاب را بنمايد (در صورتي که از يک انشعاب، چند مصرف کننده مستقل استفاده کنند مي‌بايد کليه استفاده‌کنندگان درخواست نمايند).

ب) هرگاه بدهي مشترک يا استفاده کننده پس از گذشت حداقل يکسال از تاريخ قطع موقت آب، به 50 درصد هزينه‌هاي برقراري انشعاب آب به قيمت روز برسد و     علي رغم اخطار شرکت، بدهي مربوطه پرداخت نگردد.

ج) هرگاه سه سال از تاريخ قطع موقت آب بگذرد و مشترک يا استفاده کننده  علي‌رغم اخطار شرکت، وضع خود را مشخص ننمايد.

1-42-4 در کليه حالات فوق اگر مشترک يا استفاده کننده‌اي که قائم مقام قانوني وي محسوب مي‌گردد جهت تسويه حساب مراجعه نمايد، 50 درصد از هزينه برقراري انشعاب آب به قيمت روز به وي مسترد خواهد شد. مبلغ مذکور پس از کسر بدهي‌هاي معوقه و جريمه‌هاي متعلقه به مشترک پرداخت خواهد گرديد. در صورت عدم امکان بازپرداخت نقدي، مبالغ مزبور به صورت اقساط پرداخت خواهد شد.

43-4 بازفروش آب

مشترکين بدون کسب مجوز شرکت حق بازفروش آب را ندارند.

44-4 تعيين خسارت و ساير هزينه‌ها

هرگاه مشترک يا متقاضي به تأسيسات آب خساراتي وارد کند مي‌بايد هزينه آن را براساس برآورد شرکت پرداخت نمايد.

45-4 قراردادها

هر قراردادي که براي برقراري انشعاب آب بين شرکت و متقاضي منعقد مي‌گردد، مي‌بايد براساس مفاد اين آيين‌نامه و مستند به آن باشد. در هر حال اين آيين‌نامه و تغييرات بعدي آن جزء لاينفک هر قرارداد منعقده است.

قراردادهايي که براساس اين آيين‌نامه منعقد مي‌شوند صرفاً ناظر به هزينه‌هاي عمومي برقراري انشعاب آب بوده و بايد در آنها مدت انجام و هزينه‌هاي برقراري انشعاب آب (براساس اين آيين نامه) کاملاً مشخص شده باشد. اين هزينه‌ها تا زماني که قرارداد معتبر است قطعي و ثابت بوده و با تغيير در آيين نامه‌ها و مقررات عوض نخواهد شد.

همچنين در قراردادهاي منعقده تعهدات فني و اجرايي متقاضي که شامل احداث نهر و زهکش اختصاصي و نظاير آن است بايد بدون ذکر هزينه منعکس گردد.

در مورد قراردادهايي که قبل از ابلاغ اين آيين‌نامه منعقد شده‌اند، اگر تعهدات فني و مالي متقاضي در مواعد مقرر انجام شده باشد با متقاضي براساس ضوابط و مقررات زمان انعقاد قرارداد رفتار خواهد شد.

1-45-4 در مورد متقاضياني که تا تاريخ مقرر در قرارداد، کليه تعهدات مالي خود را انجام داده باشند ليکن تمام يا قسمتي از تعهدات فني آنها هنوز اجرا نشده باشد، شرکت در صورتي‌ که آمادگي تأمين آب را داشته باشد از تاريخي که در قرارداد براي تأمين آب مشخص گرديده، با اخطار قبلي، متقاضي را به عنوان مشترک شناخته و بر مبناي ميزان آب منظور در قرارداد طبق تعرفه مربوطه نسبت به ارسال صورتحساب اقدام خواهد نمود. در صورت عدم پرداخت صورتحساب از طرف مشترک، تحويل آب بعد از انجام تعهدات فني مشترک موکول به تسويه حساب خواهد بود. در صورتي‌ که شرکت نيز آمادگي تأمين آب متقاضي را نداشته باشد اقدام به صدور صورتحساب نخواهد نمود.

2-45-4 در مورد متقاضياني که تا تاريخ مقرر در قرارداد، تمام يا قسمتي از تعهدات مالي آنها انجام نشده باشد، قرارداد ضمن اخطار کتبي فسخ شده تلقي مي‌شود و شرکت پس از کسر هزينه‌هاي لوازم مصرفي و خدمات انجام شده براي متقاضي مذکور (از قبيل هزينه‌هاي بازديد از محل، تهيه طرح و نقشه‌هاي عمليات اجرايي و غيره) مابقي مبالغ پرداختي متقاضي را مسترد خواهد نمود. ضمناً در صورت تقاضاي متقاضي و وجود امکانات (به تشخيص شرکت) در ازاء قسمتي از تعهدات مالي که از طرف متقاضي انجام شده، شرکت تأمين آب را با مقدار کمتري، متناسب با هزينه پرداختي و براساس مقررات زمان عقد قرارداد انجام خواهد داد.

3-45-4 کليه اعلام هزينه‌ها و قراردادهاي دردست اقدام شرکت‌ها، مي‌بايد داراي مهلت باشند متقاضياني که وضعيت آنها به‌هردليل نامشخص بوده و يا قرارداد آنها فاقد مهلت باشد با اخطار سه ماهه از طرف شرکت براي آنها تعيين تکليف گرديده و تعهدات آنها زمان‌بندي مي‌شود. در صورتي‌ که تعهدات به موقع انجام نگردد با عنايت به رديف‌هاي 1-45-4 و 2-45-4 عمل خواهد شد.

4-45-4 در صورتي‌ که شرکت از ايفاي به موقع تعهدات خود در مقابل متقاضي به دلايل غير موجه استنکاف نمايد مسئول جبران خسارتي است که ازمحل آن به متقاضي وارد شده است و چنانچه توافق در ميزان خسارت بين طرفين حاصل نشود متقاضي محق به دريافت آنچه شرکت قبول دارد خواهد بود و براي مازاد آن ابتدا بايد براي حکميت به وزارت نيرو مراجعه و سپس در صورت عدم قبول نظر وزارت نيرو مي‌تواند به مراجع قضايي مراجعه نمايد.

5-45-4 شرکت موظف به نگهداري مجاري اصلي و عمده انتقال در جهت استمرار انتقال آب طبق پروانه استفاده از آب مي‌باشد.

 

6-45-4 مشترک ملزم است از اتلاف و مصرف غير بهينه آب اجتناب ورزيده و مجاري اختصاصي (کانال‌ها و زهکش‌ها) خود را به نحوي که اين منظور را تأمين کند حفظ و نگهداري نمايد.

 

46-4 انصراف متقاضي از اجراي قرارداد

در صورتي‌ که متقاضي آب، قبل از برقراري انشعاب به عللي درخواست فسخ قرارداد اشتراک آب را بنمايد شرکت موظف است پس از کسر هزينه خدمات انجام شده براي متقاضي مذکور (از قبيل هزينه بازديد محل و تهيه طرح و نقشه‌هاي عمليات اجرايي و غيره) که صورت هزينه‌هاي آن را به متقاضي ارائه مي‌نمايد، مابقي مبالغ پرداختي متقاضي را مسترد نمايد.

 

47-4 انجام تعهدات متقاضيان آب توسط شرکت

شرکت با توجه به مفاد اين آيين‌نامه مجاز به انجام عمليات آب‌رساني اختصاصي و احداث تأسيسات مربوطه و اعلام هزينه در مورد آن نيست، ليکن راهنمايي‌هاي لازم را جهت انجام امور فوق‌الذکر به مشترکين ارائه خواهد نمود.

 

48-4 تحويل حجمي آب

تحويل مقدار آب کشاورزي و فضاي سبز مطابق پروانه استفاده از آب براساس الگوي مصرف بهينه آب کشاورزي و متناسب با سطح اراضي و نوع کشت منطقه مطابق مقررات قانوني تحويل حجمي آب کشاورزي صورت مي‌گيرد و با تغيير روش‌هاي علمي و فني ميزان مصرف بهينه کشاورزي تغيير خواهد نمود.

 

1-48-4 مقدار مصرف بهينه براي واحدهاي غيرکشاورزي به تشخيص شرکت و براساس ضوابط و دستورالعمل‌هاي ابلاغي امور آب وزارت نيرو برحسب دبي و حجم تعيين خواهد شد.

2-48-4 در شرايط خشکسالي و در صورت لزوم، آب جيره بندي خواهد شد.

 

49-4 مقررات زه آب

کليه مقرراتي که در مورد آب دراين آيين‌نامه ذکر شده است حسب مورد به زه آب يا پساب نيز تسري دارد.

 

50-4 ميزان حق اشتراک

ميزان حق اشتراک آب در جهت تأمين بخشي از هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري، استهلاک، حفظ حقوق دولت، بالا بردن ارزش آب و امکان سرمايه‌گذاري بيشتر در بخش آب براي هر دشت تعيين و توسط وزير نيرو ابلاغ مي‌گردد.

 

1-50-4 اشتراک متعلق به ملک خواهد بود ليکن دريافت حق اشتراک از متقاضي و صدور قبض دريافت وجه به نام پرداخت کننده يا متقاضي، دليل بر مالکيت يا شناسايي حقي براي وي نسبت به ملک نخواهد بود.

 

2-50-4 به منظور تشويق ايجاد تشکل‌هاي بهره‌برداري (ثبت شده)، شرکت‌هاي مزبور از پرداخت تا 20 درصد حق اشتراک معاف خواهند شد.

 

51-4 اشتراک‌هاي بزرگ و هزينه‌هاي آن

نظر به اينکه واگذاري انشعاب‌هاي بيش از 500 هکتار براي مصارف کشاورزي و براي ساير مصارف بيش از سيصد هزارمتر مکعب درسال نياز به بررسي وضعيت تأمين و امکانات شبکه انتقال منطقه داشته و در هر مورد هزينه‌هاي آن متفاوت است، لذا برآورد هزينه جهت تأمين آب براي موارد مذکور موضوع هزينه‌هاي انشعاب و هزينه‌هاي عمومي برقراري انشعاب آب مي‌بايد از ابتدا و حسب مورد توسط امور آب وزارت نيرو انجام شده و شرکت براساس نظرمعاونت امور آب مراتب را به متقاضي اعلام نمايد.

مطالعه کنید :  آيین‌نامه مربوط به اجرای ماده یک قانون تعیین حریم دریاچه احداثی پشت سدها

 

52-4 حقابه داران

دارندگان حقابه (موضوع بند 18-4 اين آيين نامه) بايد مانند ساير متقاضيان درخواست صدور سند (پروانه) آب را با توجه به ميزان حقابه خود بنمايند و پس از طي مراحل مختلف واگذاري اشتراک (با توجه به ميزان حقابه آنها) به عنوان مشترک آب به حساب خواهند آمد اين گونه مشترکين در حد حقابه قانوني خود از پرداخت حق اشتراک معاف بوده و فقط هزينه‌هاي صدور سند (پروانه) استفاده از آب را پرداخت خواهند کرد. ليکن در صورتي‌ که اين گونه حقابه‌داران متقاضي آب بيشتري از ميزان حقابه پذيرفته شده خود باشند در صورت وجود امکانات موافقت با درخواست ايشان، با دريافت هزينه‌هاي برقراري اشتراک عملي است.

چنانچه حقابه‌داران درمدت معين شده توسط آگهي شرکت جهت دريافت سند استفاده از آب مراجعه ننمايند ملزم به پرداخت دو برابر مقدار مندرج در جدول بند 64-4 جهت صدور و دريافت سند مي‌باشد.

 

1-52-4 هرگاه حقابه‌بران قديم در اثر احداث تأسيسات آبياري و زهکشي از امتيازات آب مطمئن برخوردار شده باشند مي‌بايستي درصدي از حق اشتراک روز بابت بهبود آب‌رساني طبق تعرفه پرداخت کنند. اين درصد در هر دشت به پيشنهاد شرکت و تأييد وزيرنيرو تعيين خواهد شد.

 

53-4 مشترکين جديد

متقاضياني که براي دريافت اشتراک بعد از مدت تعيين شده در آگهي مراجعه نمايند شرکت در صورت داشتن امکانات براي واگذاري حق اشتراک 10 درصد بيشتر ازحق اشتراک متعارف محاسبه و دريافت خواهد نمود.

واگذاري انشعاب آزاد

اين انشعاب ويژه متقاضياني است که با هر نوع مصرف تمايل به پرداخت هزينه‌هاي عمومي برقراري انشعاب آب را ندارند. واگذاري انشعاب آزاد براي هر نوع مصرف در صورت وجود امکانات با موافقت هيأت مديره شرکت و پس از عقد قرارداد مي‌باشد.

 

1-54-4 کليه هزينه‌هاي مربوط به احداث تأسيسات اختصاصي (جوي، لوله و دريچه) و وسايل اندازه‌گيري جهت برقراري انشعاب آزاد به ‌عهده متقاضي است.

 

2-54-4 انشعاب موقت، نوعي از انشعاب آزاد است که در صورت وجود امکانات آبي براي يک دوره مشخص، که از 2 سال تجاوز نخواهد نمود به متقاضي واگذار مي‌شود. اين انشعاب هيچ‌گونه حقي براي مشترک موقت، ايجاد نخواهد کرد و مشترک مجاز نخواهد بود نسبت به غرس اشجار و يا سرمايه‌گذاري‌هايي مبادرت کند که نياز به استمرار تحويل آب دارد در صورت تخلف مسئوليت آن از هر حيث با مشترک است.

 

55-4 آب بهاء در انشعابات آزاد

در اين حالت آب بهاء شامل دو بخش زير ميباشد:

الف) حق ثابت که به صورت ماهانه دريافت شده و در هرماه 5/2 درصد حق انشعاب معادل همان سال (از نظر ظرفيت انشعاب و نوع مصرف) خواهد بود.

ب) بهاي آب مصرفي در مورد هر نوع مصرف برابر آب بهاء انشعابات عادي خواهد بود.

 

56-4 تضمين خريد آب و پرداخت آب بهاء

متقاضيان انشعاب آزاد به منظور تضمين خريد و پرداخت آب بهاء مصرفي مي‌بايد متناسب با انشعاب خود، وجه پرداخت نموده يا هرگونه تضمين ديگري را که شرکت مناسب تشخيص مي‌دهد قبلاً در اختيار شرکت قرار دهند.

افزايش ميزان آب مشخص شده در پروانه (سند) استفاده از آب

مشترکين آب مي‌توانند درخواست افزايش ميزان آب مشخص شده در پروانه (سند) استفاده از آب را (به نام صاحب انشعاب) بنمايند، انجام درخواست منوط به وجود امکانات لازم براي شرکت است.

 

58-4 هزينه افزايش ظرفيت آب مشخص شده در پروانه (سند) استفاده از آب

شرکت در صورت وجود امکانات با دريافت مابه‌التفاوت حق اشتراک در دو حالت اشتراک درخواستي و اشتراک موجود (قبلي) با تعرفه‌هاي جاري روز نسبت به افزايش ميزان آب مورد نياز متقاضي اقدام مي‌نمايد.

 

59-4 تجاوز از ميزان آب مشخص شده در پروانه

در صورتي‌ که هر يک از مشترکين به تشخيص شرکت بيش از ميزان آب مشخص شده در پروانه از آب استفاده نمايند ضمن اخطار، آب مصرفي مازاد بر مقداري که در سند (پروانه) آب تعيين گرديده براساس بالاترين نرخ موجود در تعرفه آزاد محاسبه و به حساب مشترک منظور مي‌شود. در صورت تکرار تجاوز، شرکت مجاز به عدم تحويل آب مي‌باشد. در هر صورت مشترک ملزم به پرداخت آب بهاي دوره عدم تحويل آب نيز مي‌باشد.

 

60-4 کاهش ميزان آب مشخص شده در پروانه استفاده از آب

کليه مشترکين مي‌توانند درخواست کاهش ميزان آب مشخص شده در سند (پروانه) استفاده از آب را بنمايند در اين صورت طبق بند 42-4، 50 درصد مابه‌التفاوت حق اشتراک در دو حالت اشتراک درخواستي و اشتراک موجود (قبلي) با تعرفه جاري به حساب مشترک منظور مي‌گردد و در صورت عدم امکان پرداخت نقدي، مبالغ مزبور به صورت اقساط به مشترک پرداخت خواهد شد.

 

تفکيک و ادغام انشعاب

کليه مشترکين مي‌توانند درخواست تفکيک يا ادغام انشعاب يا انشعابات موجود متعلق به خود را در يک محل و يک پلاک ثبتي براي همان محل و پلاک ثبتي بنمايند شرکت در صورت داشتن امکانات لازم نسبت به انجام درخواست آنان اقدام خواهد نمود.

 

62- 4 شرايط تفكيك يا ادغام

شركت، ما‌به‌التفاوت هزينه‌هاي انشعاب آب موجود مشترك را با انشعاب يا انشعابات درخواستي بر اساس جدول «هزينه‌هاي عمومي برقراري انشعاب آب» محاسبه و درصورتي‌كه ارزش انشعابات در وضعيت جديد بيشتر باشد ما‌به‌التفاوت مذكور را دريافت خواهد نمود و در هر حال مبلغي بابت ما‌به‌التفاوت فوق پرداخت نخواهد گرديد.

 

63- 4 تفكيك اراضي انشعاب (اشتراك) اراضي كشاورزي

هر گاه ملكي كه داراي آب كشاورزي است تفكيك شود مالك يا مالكين اين گونه اراضي مي‌توانند به شركت مراجعه و با ارائه اسناد مثبته به ميزان قدرالسهم قانوني خود ثبت اشتراك ملك تفكيك شده را به نام خود تقاضا نمايند، در چنين صورتي قرارداد جديد به تناسب ملك تفكيكي منعقد مي‌گردد و هزينه‌هاي مربوطه اعم از اداري و اجرايي در محل ملك توسط مالك يا متقاضي تفكيك با فرض درخواست خود مالك، پرداخت خواهد شد.

 

1- 63- 4 جهت اجراي سياست يكپارچه سازي اراضي و جلوگيري از تفكيك اراضي به قطعات كوچكتر كه بازده اقتصادي ندارند، مشتركين مي‌بايست موافقت‌نامه كتبي سازمان كشاورزي محل را جهت اجراي تفكيك ارائه نمايند.

- 4 هزينه‌هاي متفرقه

هزينه‌هاي متفرقه عبارت است از هزينه‌هاي خدماتي كه شركت براي مشتركين انجام مي دهد و مبالغ آن به شرح جدول زير است:

 

شرح خدمات

هزينه

تغيير مكان داخلي وسايل اندازه‌گيري

طبق برآورد شركت

آزمايش وسايل اندازه‌گيري

000/50 ريال

خدمات قطع و وصل

000/25 ريال

صدور قبض المثني در صورت قصور مشترك در نگهداري آن

000/5 ريال

صدور پروانه (سند) استفاده از آب

000/30 ريال

 

وزارت كشاورزي ـ وزارت نيرو ـ وزارت جهاد سازندگي ـ سازمان برنامه و بودجه

 

آيين‌نامه اجرايي بهينه‌سازي مصرف آب كشاورزي

 

هيأت وزيران در جلسه مورخ 11/6/1375 بنا به پيشنهاد مشترك شماره 2230/81/3329/102 مورخ 12/7/1374 وزارتخانه‌هاي نيرو، كشاورزي و جهاد سازندگي و سازمان برنامه و بودجه و به استناد بند «ط» تبصره (19) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ـ مصوّب 1373 و ماده (51) قانون توزيع عادلانه آب ـ مصوّب 1361 ـ آيين‌نامه اجرايي بهينه‌سازي مصرف آب كشاورزي را به شرح زير تصويب نمود:

ماده 1 : محاسبات لازم درباره خالص نياز آبي محصولات مختلف كليه مناطق آبياري و همچنين تعيين الگوي مصرف بهينه براساس ضميمه شماره (1) اين آيين‌نامه، توسط كميته كارشناسي مركب از يك نفر نماينده از هر يك از وزارتخانه‌هاي نيرو و كشاورزي و بر مبناي طرحي كه در اين خصوص تهيه خواهد شد براي كليه مناطق آبياري كشور و با بهره‌گيري از كليه امكانات موجود دو وزارتخانه، ظرف دوازده ماه پس از تصويب اين آيين‌نامه صورت خواهد گرفت و نتايج حاصل طي گزارشي به وزارتخانه‌هاي ياد شده تسليم خواهد شد. اين گزارش پس از تأييد  وزراي كشاورزي و نيرو و تصويب هيأت دولت به عنوان يك سند ملي در مورد الگوي مصرف بهينه آب كشاورزي به كارگرفته مي‌شود.

 

ماده 2: تازمان انجام محاسبات موضوع ماده (1) به منظور ايجاد سرعت لازم در اجراي اين آيين‌نامه، الگوي مصرف بهينه بر اساس مفاد مندرج در ضميمه شماره يك اين آيين‌نامه وزارت نيرو و بر پايه اطلاعات موجود در بانك اطلاعاتي طرح جامع آب كشور، طرح‌هاي جامع كشاورزي، آبخيزداري و همچنين سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان‌هاي كشاورزي در هر يك از مناطق آبياري در مدت سه ماه پس از تصويب اين آيين‌نامه تعيين مي‌شود گزارش تهيه شده پس از اخذ تأييد وزارت كشاورزي به طور موقت و تا زمان اعمال نتايج حاصل از ماده (1) اين آيين‌نامه مبناي محاسبه الگوي مصرف بهينه آب و در نهايت تحويل حجمي آب قرار خواهد گرفت.

 

ماده 3: وزارت كشاورزي مكلف است به منظور تحقق مفاد اين آيين‌نامه الگوهاي كشت در هر يك از مناطق آبياري كشور را بر اساس سياستهاي ملي و منطقه‌اي، منابع آب و خاك و ضوابط بهره‌برداري مطلوب و ديگر عوامل مؤثر مشخص و ظرف دو ماه به وزارت نيرو اعلام نمايد.

 

تبصره 1: حكم نماينده وزارت نيرو در كميته كارشناسي موضوع ماده (1) اين آيين‌نامه، از طرف وزير نيرو و حكم نماينده وزارت كشاورزي از طرف وزير كشاورزي صادر خواهد شد و دبيرخانه آن در وزارت كشاورزي متمركز خواهد بود. كميته مي‌تواند در جهت انجام وظايف ذي ربط، از كارشناسان يا مشاورين ذيصلاح استفاده نمايد.

 

تبصره 2: درصورتي‌كه بر اساس اين ماده وزارت كشاورزي به هر دليلي در بعضي از مناطق نتواند الگوهاي كشت را برحسب درخواست وزارت نيرو به موقع در اختيار وزارتخانه ياد شده قرار دهد، وزارت نيرو مجاز است نسبت به انتخاب الگوي كشت موقت به مدت يك سال در هر يك از استان‌ها اقدام نمايد.

 

تبصره 3: مدت ارايه اطلاعات مورد نياز الگوي كشت از طرف وزارت كشاورزي در خصوص ماده (2) اين آيين‌نامه دو ماه پس از تصويب اين آيين‌نامه مي‌باشد.

 

تبصره 4: وزارتخانه‌هاي نيرو،كشاورزي، جهاد سازندگي و دستگاه‌هاي تابعه آنها و همچنين ساير دستگاه‌هاي دولتي مكلفند اطلاعات، مدارك و تسهيلات لازم را در اجراي وظايف كميته ماده (1) اين آيين‌نامه فراهم نمايند و در اختيار كميته يادشده قرار دهند.

 

ماده 4: با انجام محاسبات موضوع ماده (1) اين آيين‌نامه و اعلام الگوهاي كشت برابر ماده (3) اين آيين‌نامه توسط وزارت كشاورزي و با توجه به نقطه تحويل آب مشخص شده در مواد (8) و (15) اين آيين‌نامه، مقدار آب قابل تحويل يا الگوي مصرف بهينه آب براي هر يك از مناطق آبياري كشور، برابر فرمول ضميمه شماره (1) اين  آيين‌نامه به دست مي‌آيد.شيوه تحويل حجمي آب براي مصارف كشاورزي در مورد آب‌هاي سطحي و زيرزميني بر اساس مواد موضوع فصلهاي دوم و سوم اين آيين‌نامه خواهدبود.

 

ماده 5: به منظور تحقق اهداف اين آيين‌نامه و در راستاي سياستهاي دولت و براي فراهم آوردن شرايط لازم براي بهره‌وري بهتر از منابع آب و جلب مشاركت بهره‌برداران، وزارت كشاورزي مكلف است ظرف حداكثر دوسال پس از تاريخ تصويب اين آيين‌نامه نسبت به ايجاد و سازماندهي تشكلهاي قانوني مناسب در اراضي تحت پوشش شبكه‌هاي آبياري موضوع اين آيين‌نامه، نظير شركت‌هاي تعاوني، كشت و صنعت تجارتي، انجمن‌هاي بهره‌برداري و تشكلهاي كشاورزي براي تحويل حجمي آب در منطقه تحويل به اين نوع تشكلها كه ترتيبات آن در فصل دوم اين آيين‌نامه مشخص شده است، اقدام نمايد. وزارت نيرو مكلف است ضمن همكاري با وزارت كشاورزي و تشكلهايي كه توسط وزارت تعاون و يا موافقت وزارت كشاورزي براي انجام كار كشاورزي ايجاد شده باشند در جهت ايجاد تشكلهاي فوق‌الذكر نسبت به تحويل حجمي آب، تنها به تشكلهاي بهره‌برداري معرفي شده از طرف وزارت كشاورزي اقدام نمايد.

 

تبصره 1: تازمان معرفي تشكلهاي موضوع اين ماده، سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان به اقتضاي مورد، نسبت به تحويل آب به نماينده مصرف‌كنندگان در نقاط تحويل، اقدام خواهند نمود.

 

تبصره 2: ساير وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي ذيربط و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مكلفند دراجراي مفاد اين ماده همكاري لازم را با وزارت كشاورزي به عمل آورند.

ماده 6: سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان مكلفند نسبت به تحويل آب مورد نياز مصرف‌كنندگان هرمنطقه بر اساس الگوي مصرف بهينه آب كه بر اساس مفاد اين آيين‌نامه تعيين مي‌شود اقدام نمايند.

 

ماده 7: صدور پروانه مصرف بهينه آب براي مصرف‌كنندگان آب كشاورزي برابر ضوابط اين آيين‌نامه بر اساس فرم ضميمه شماره (2) به عهده سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان خواهد بود و پروانه‌هاي صادر شده، جايگزين پروانه‌هاي قبلي خواهد بود. بدين منظور كميسيوني مركب از سه نفر، شامل نمايندگان سازمان‌هاي كشاورزي استان‌ها يا مناطق، سازمان آب منطقه‌اي ذيربط و يك نفركارشناس حقوقي تشكيل مي‌شود، احكام نماينده سازمان كشاورزي از طرف رييس سازمان كشاورزي استان يا منطقه و احكام نماينده سازمان آب منطقه‌اي و كارشناس حقوقي از طرف مديرعامل سازمان آب منطقه‌اي ذيربط صدور خواهد شد.

مطالعه کنید :  آیين نامه اجرايي نحوه صدور پروانه مصرف معقول موضوع ماده 18 قانون توزيع عادلانه آب

 

تبصره 1: تشكيل كميسيون موضوع اين ماده درحوزه عمل سازمان‌هاي آب منطقه‌اي ياسازمان آب و برق خوزستان بيش از يك مورد بدون اشكال خواهدبود.

 

تبصره 2: پس از صدور پروانه مصرف بهينه آب، پرونده‌هاي مشتركين آب كشاورزي برمبناي پروانه ياد شده مورد اصلاح قرارخواهدگرفت و آب قابل تحويل به مشترك براساس الگوي مصرف بهينه آب خواهد بود.

 

تبصره 3: سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان مجازند درسال‌ها و يا دوره‌هاي خشك كه كاهش عرضه يا جيره‌بندي آب ضرورت داشته باشد، سقف تحويل آب مندرج در پروانه‌هاي صادرشده را به طور متناسب كاهش دهند، همچنين ميزان دبي و حجم آب قابل تحويل برحسب تغييرات احتمالي الگوي كشت و راندمان‌هاي آبياري مورد تجديد نظر قرار مي‌گيرد.

 

ماده 8 : پس از تعيين ميزان آب قابل تحويل با الگوي مصرف بهينه آب در هريك از مناطق آبياري، آب  به صورت حجمي تحويل مي‌شود. محل تحويل حجمي آب براساس مفاد اين آيين‌نامه درخصوص شبكه‌هاي آبياري، نقطه شروع آبگيري  اراضي تحت پوشش وتشكل‌هاي بهره‌برداري خواهد بود. اين محل براي شبكه‌هاي مدرن حداقل در ابتداي كانالهاي فرعي و شبكه‌هاي تلفيقي و سنتي برحسب مورد و بنا به تشخيص سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان خواهد بود.

 

ماده 9: براي تحقق تحويل حجمي آب، كليه سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان مكلفند ظرف حداكثر يك سال پس از تصويب و ابلا‎غ  اين آيين‌نامه، نسبت به تأسيس سيستم‌هاي اندازه‌گيري جريان آب در نقاطي كه داراي شرايط مندرج در ماده (8) اين آيين‌نامه مي‌باشد، با استفاده از تجهيزات مناسب برحسب مورد و با هزينه مصرف‌كنندگان اقدام نمايند، به‌طوريكه با بهره‌برداري از اين تجهيزات بتوان با دقت قابل قبول آب تحويلي را اندازه‌گيري و محاسبه نمود.

 

تبصره : چنانچه بنابه تشخيص مأموران موضوع ماده (30) قانون توزيع عادلانه آب مشخص شود تجهيزات نصب شده براي اندازه‌گيري ميزان آب تحويلي شكسته شده و يا به نحوي آسيب ديده كه ميزان جريان‌هاي ورودي را با دقت مناسب تعيين نمي‌نمايد براي بار اول به بهره‌برداري ذيربط يا نماينده رسمي مصرف‌كنندگان تحت پوشش تجهيزات فوق؛ جهت ترميم و تعمير مجدد اخطار مي‌شود و در صورت عدم تعمير به موقع يا رفع نواقص از طرف مصرف‌كنندگان يا تكرار تخلف، نسبت به توقف تحويل آب از طرف مأمورين سازمان‌هاي آب منطقه‌اي يا سازمان آب و برق خوزستان اقدام خواهد شد.

 

ماده 10: تدابير اجرايي و اقتصادي براي مصرف بهينه آ‎ب كشاورزي موضوع اين آيين‌نامه به شرح زير تعيين مي‌شود:

 

الف ـ ميزان آب بهاي كشاورزي آب‌هاي سطحي در خصوص مصرف‌كنندگاني كه ميزان آب تحويلي براي آنان برابر الگوي مصرف بهينه آب باشد، برحسب اينكه اراضي در محدوده شبكه‌هاي مدرن، تلفيقي يا سنتي قرارداشته باشد برابر قانون تثبيت آب بهاي زراعي و آيين‌نامه هاي اجرايي ذيربط اخذ مي‌شود.

 ب ـ آب بهاء طبق قانون تثبيت آب بهاي زراعي محاسبه و دريافت مي‌شود.

ميزان آب تحويلي به هر هكتار بر اساس الگوي مصرف بهينه آب كشاورزي مي‌باشد و حجم آب تحويلي ملاك محاسبه آب‌بها خواهد بود.

 

تبصره: هرگاه مصرف كننده بنابه تشخيص سازمان‌هاي آب منطقه‌اي يا سازمان آب و برق خوزستان شرايط لازم را براي اعمال الگوي مصرف بهينه آب نداشته باشد، حداكثر تا مدت دو سال تحويل آب بيش از مقدار مصرف تا حد بيست و پنج درصد (25%) الگوي مصرف بهينه آب، بدون اشكال خواهد بود در اين صورت آب‌بهاي آب تحويلي تا ده درصد (10%) مازاد بر حجم تعيين شده در الگوي مصرف بهينه آب، يك و نيم برابر رقم تعيين شده نسبت به مازاد و به تناسب نوع شبكه، محاسبه واخذ مي‌شود و از ده درصد (10%) تا سقف بيست و پنج درصد (25%)، سه برابر رقم تعيين شده نسبت به مازاد و نوع شبكه محاسبه و اخذ مي‌شود.

 

ماده 11: در مورد مصرف‌كنندگان كه با اعمال شيوه‌هاي مختلف مديريت مصرف، بتوانند با حفظ ميزان توليد در واحد سطح براي يك الگوي كشت مقرر مصارف را تقليل دهند، امتيازاتي به شرح زير تعلق خواهد گرفت:

 

الف ـ كاهش نرخ آب‌بها به نسبت درصد صرفه‌جويي در الگوي مصرف بهينه آب.

ب ـ ايجاد تسهيلات درتحويل نهاده‌هاي يارانه‌اي وتحويل ماشين‌آلات كشاورزي.

ج ـ اجازه توسعه كشت در اراضي تحت پوشش نقاط تحويلي آب به تناسب صرفه‌جويي در مصارف آب.

د ـ دريافت تسهيلات لازم برابر تبصره (76) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوّب 1373 براي تهيه طرح و نقشه و همچنين دريافت تسهيلات اعتباري ارزان قيمت و طويل‌المدت به منظور اجراي طرح‌هاي توسعه و ايجاد شبكه‌هاي تحت فشار.

 

ترتيبات لازم در خصوص اعطاي تسهيلات موضوع اين ماده به جزبند (د) كه چار‌چوب آن را آيين‌نامه اجرايي تبصره (76) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ـ مصوّب 1373 ـ تعيين نموده به عهده كميسيوني مركب از يك نفر از سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و يا سازمان آب و برق خوزستان و يك نفر از سازمان كشاورزي هر استان يا مناطق خواهد بود. احكام نمايندگي سازمان آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان از طرف مدير عامل سازمان آب منطقه‌اي يا آب و برق خوزستان و احكام نمايندگي سازمان‌هاي كشاورزي در هر استان يا منطقه از طرف رييس سازمان كشاورزي ذيربط صادر خواهد شد.

 

ماده 12: از تاريخ تصويب اين آيين‌نامه سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان مكلفند آب مورد نياز اراضي تحت پوشش چاه‌هاي عميق و نيمه عميق را بر اساس ضوابط اين آيين‌نامه و برابر فرم ضميمه شماره (3) تعيين نمايند.

 

ماده 13: كنترل حجم آب تخليه شده براي مصارف كشاورزي اراضي تحت پوشش چاه‌هاي عميق و نيمه عميق در مناطق مختلف، با توجه به نوع كشت مندرج در پروانه، بر مبناي ضوابط اين آيين‌نامه توسط سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان صورت خواهد گرفت.

 

ماده 14: كليه پروانه‌هاي صادر شده تا تاريخ تصويب اين آيين‌نامه با رعايت اولويت دشتهاي ممنوعه بحراني و ممنوعه و با توجه به نوع كشت و سطح اراضي تحت كشت هر چاه، بر اساس ماده (12) اين آيين‌نامه اصلاح، و پروانه‌هاي جديد برابر ضوابط اين آيين‌نامه صادر خواهد شد.

 

تبصره : مفاد تبصره (3) ماده (7) درباره  آب‌هاي زيرزميني نيز قابل اعمال است.

 

ماده 15: نقطه اندازه‌گيري ميزان آب تخليه شده براي اراضي تحت پوشش چاه‌هاي عميق و نيمه عميق در سر چاه خواهد بود.

 

ماده 16: شركت‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان مكلفند، كليه چاه‌هاي عميق و نيمه عميق حوزه عمل خود را در مناطق ممنوعه و ممنوعه بحراني ظرف دوسال از تصويب اين آيين‌نامه و در بقيه مناطق تا پايان برنامه دوم به كنتور حجمي مجهز نموده و پلمپ نمايند. هزينه‌هاي نصب و نگهداري از اين تجهيزات به عهده صاحبان پروانه چاه‌ها بوده و شركت‌هاي آب‌هاي منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان آ‎مار و اطلاعات آب تخليه شده را از طريق اين تجهيزات جمع‌آوري خواهند كرد.

 

تبصره : چنانچه بنابه تشخيص مأموران موضوع ماده (30) قانون توزيع عادلانه آب مشخص شود كه پلمپ كنتورهاي نصب شده شكسته شده يا به نحوي آسيب ديده‌اند كه ميزان تخليه آب‌هاي زيرزميني را با دقت مناسب تعيين نمي‌كنند براي بار اول به صاحبان كنتورها جهت ترميم و تعمير مجدد، اخطار مي‌شود و در صورت تكرار نسبت به توقف بهره‌برداري تا رفع نقص و اخذ تعهد عدم تكرار از طرف مأموران سازمان‌هاي آب منطقه‌اي يا سازمان آب و برق خوزستان اقدام خواهد شد.

 

ماده 17: از تاريخ تصويب اين آيين‌نامه در مورد اراضي زير پوشش بهره‌برداري از چاه‌هاي عميق و نيمه عميق كه روي آنها كنتور حجمي نصب شده است، حجم آب ثبت شده توسط كنتورهاي نصب شده ملاك محاسبه حق‌النظاره‌ها خواهد بود. از زارعيني كه حجم آب مصرفي آنها برابر كنتور مطابق الگوي مصرف بهينه ‎آب مندرج در پروانه هاي صادر شده باشد فقط حق‌النظاره مندرج در آيين‌نامه اجرايي قانون توزيع عادلانه آب ـ مصوّب 1361 ـ اخذ خواهد شد. در مورد زارعيني كه مصارف آنها بيش از الگوي مصرف مندرج در پروانه‌هاي صادر شده باشد، علاوه بر حق‌النظاره‌ها مبالغي به شرح زير براي هزينه‌هاي جبراني اخذ خواهد شد.

 

الف ـ در مناطق ممنوعه و ممنوعه بحراني تا ده درصد (10%) الگوي مصرف بهينه آب نسبت به مازاد بر حجم تعيين شده در الگوي مصرف بهينه آب دو درصد (2%) و برداشت ده درصد (10%) تا حداكثر بيست و پنج درصد (25%) مصرف بهينه آب نسبت به مازاد ده درصد (10%) تا حداكثر (25%) مصرف بهينه آب نسبت به مازاد ده درصد (10%) ارزش توليدات اراضي تحت پوشش.

ب ـ در مناطق آزاد تا ده درصد (10%) الگوي مصرف بهينه نسبت به مازاد بر حجم تعيين شده در الگوي مصرف بهينه آب يك درصد (1%) و برداشت از ده درصد (10%) تا حداكثر بيست و پنج درصد (25%) الگوي مصرف بهينه آب نسبت به مازاد چهار درصد (4%) ارزش توليدات اراضي تحت پوشش.

ج ـ درصورتي‌كه به هر دليلي آب تخليه شده بيش از بيست و پنج درصد (25%) الگوي مصرف بهينه آب باشد، ميزان هزينه‌هاي جبراني اخذ شده توسط سازمان‌هاي آب منطقه‌اي و سازمان آب و برق خوزستان به ازاي هر پنج درصد (5%) مازاد بر بيست و پنج درصد (25%) يك درصد (1%) ارزش توليدات اراضي تحت پوشش خواهد بود.

 

تبصره 1: در مورد چاه‌هايي كه مجهز به كنتور حجمي نشده‌اند ملاك محاسبه حق‌النظاره پروانه‌هاي صادر شده خواهد بود و هزينه‌هاي جبراني براي مصارف مازاد بر ميزان مندرج در پروانه برابر بندهاي (الف)، (ب)، (ج) اخذ خواهد شد.

 

 تبصره 2:  اخذ مبالغ مندرج در بندهاي (الف)، (ب)، (ج) براي دو سال زراعي امكان‌پذير است و پس از آن از طرف سازمان‌هاي آب منطقه‌اي يا سازمان آب و برق خوزستان اخطار لازم براي رعايت مفاد پروانه صادر شده به دارنده پروانه داده خواهد شد و در صورت عدم رعايت نسبت به توقف بهره‌برداري از چاه اقدام مي‌شود، ادامه بهره‌برداري منوط به تسويه حساب و سپردن تعهد قانوني در مورد رعايت الگوي مصرف بهينه آب خواهد بود.

 

تبصره 3: از تاريخ تصويب اين آيين‌نامه صدور مجوز كف‌شكني و يا جابجايي چاه‌ها، تنها در صورت ارايه برنامه تبديل و تغيير سيستم آبياري با تأييد سازمان‌ها و مراكز خدمات كشاورزي در استان‌ها و مناطق، به نحوي كه موجب افزايش بازده مصارف آب باشد عملي خواهد بود.

 

ماده 18: صاحبان پروانه‌هاي چاه‌هاي عميق و نيمه عميق مي‌توانند در صورت رعايت مفاد ماده (11) از مزاياي موضوع ماده ياد شده بهره‌مند شوند.

 

ماده 19: وزارتخانه‌هاي نيرو و كشاورزي موظفند تدابير اجرايي لازم براي سازماندهي بانكهاي اطلاعاتي در زمينه جمع‌آوري و پردازش و توليد اطلاعات ناشي از عملكردهاي اين آيين‌نامه را اتخاذ و نسبت به مبادله اطلاعات به طور مستمر اقدام نمايند.

 

ماده 20: مسئوليت اجرايي اين آيين‌نامه بر حسب مورد برعهده سازمان‌هاي آب منطقه‌اي يا سازمان آب و برق خوزستان يا سازمان‌هاي كشاورزي استان‌ها و مناطق خواهد بود.

 

ماده 21: هزينه‌هاي ناشي از اجراي اين آيين‌نامه به عهده توليدكنندگان كشاورزي خواهد بود در تعيين قيمتهاي تضميني محصولات كشاورزي كه هر سال به تصويب هيأت دولت مي‌رسد لحاظ خواهد شد.

 

ماده 22: در كليه بندها و مفاد اين آيين‌نامه، در موارد مصارف آب مربوط به وظايف وزارت جهاد سازندگي، وزير جهاد سازندگي و سازمان‌هاي جهاد سازندگي استان مربوط جايگزين وزير كشاورزي و سازمان‌هاي كشاورزي استان خواهند شد و كميته‌ها و كميسيون‌هاي موضوع اين آيين‌نامه با حضور نمايندگان وزارت نيرو، وزارت كشاورزي و وزارت جهاد سازندگي حسب مورد تشكيل خواهد شد.

 

ماده 23: با تصويب اين آيين‌نامه كليه مقررات مغاير با مفاد آن لغو مي‌شود.

 

ماده 24: اين آيين‌نامه و ضمايم آن از تاريخ تصويب لازم الاجرا مي‌باشد.

 

1-33-4 شرکت بر طبق برنامه، وسايل اندازه‌گيري خود را در صورت وجود آزمايش کرده و صحت کار آنها را از حيث نشان دادن ارقام مصرف براساس استانداردهاي پذيرفته شده کنترل خواهد کرد و بر حسب ضرورت با تقاضاي مشترک يا استفاده کننده آزمايش لازم به عمل مي‌آورد در اين صورت چنانچه وسايل اندازه‌گيري سالم تشخيص داده شود مشترک يا استفاده کننده بايد هزينه آزمايش را براساس بند 64-4 پرداخت نمايد.

 

2-33-4 در تمام مواردي که در وسايل اندازه‌گيري نصب شده، دستکاري و يا در درست کارکردن آنها دخالت شود و يا از آب به صورت غيرمجاز استفاده گردد، شرکت بايد بهاي مقدار آبي را که در اثر اين گونه دستکاري‌ها و استفاده‌هاي غيرمجاز مصرف شده (مقدار آن براساس آمار و ضوابط موجود تعيين خواهد شد) با تعرفه آزاد محاسبه و به اضافه ساير هزينه‌هايي که از اين گونه اقدام يا اقدامات غيرمجاز متوجه شرکت گرديده است را از مشترک وصول نمايد.

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها