کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی کمیسیونی است که بر اساس تبصره 5 ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری مصوب سال 1389، جهت رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون و قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال 1361، در هر استان تشکیل می شود و نسبت به بررسی پرونده های شکایات واصله اشخاص علیه دولت اقدام می نماید. رای لازم توسط قاضی عضو کمیسیون صادر می گردد. طبق قانون یاد شده، کلیه دعاوی علیه دولت مطروحه در محاکم عمومی برای اتخاذ تصمیم به این کمیسیون احاله خواهد شد. دبیرخانه این کمیسیون در شرکت های آب منطقه ای مستقر می باشد.
اما یکی از مواردی که متقاضیان با آن روبرو می شوند این است که قصد دارند به رای صادره از سوی کمیسیون امور آب های زیرزمینی اعتراض کنند. ولی آیا می توان به رأی این کمیسیون که حکم دادگاه صالحه در امور آب را دارد و رأی آن توسط قاضی صادر شده است اعتراض کرد؟
پاسخ آن این است ………….. بله
طبق قوانین موجود متقاضی می تواند به رأی ابلاغ شده کمیسیون به مرجع قضایی صالح که همان دیوان عدالت اداری است مراجعه و به طرفیت کمیسیون مستقر در شرکت آب منطقه ای طرح دعوی کند. مهلت قانونی اعتراض به رأی کمیسیون آب های زیرزمینی، 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در دیوان عدالت اداری می باشد. لیکن با تصویب قانون جدید دیوان عدالت اداری آرا کمیسیون مذکور از سوی اشخاص مقیم ایران ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است. ( ماده 16 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 25/3/1392 )
شایان ذکر است می توان در کنار درخواست نقض رای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیر زمینی از شعبه رسیدگی کننده صدور دستور توقف اجرای رای کمیسیون را نیز تقاضا نمود. ولیکن صرف درخواست شاکی برای صدور دستور موقت و بدون لحاظ شرایط صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری تکلیفی برای قاضی یا قضات شعبه رسیدگی کننده برای صدور دستور موقت ایجاد نمی نماید .در دیوان عدالت اداری نیز رای صادره از شعبه بدوی ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ ، قابل شکایت در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.
از دلایل نقض آراء کمیسیون در دیوان عدالت اداری عبارت است از:
- از جمله دلایل مهمی که آرای کمیسیون در دیوان عدالت اداری نقض می شود این است که نظرهای کارشناسان در رأی کمیسیون لحاظ نشده و شعب دیوان به دلیل اینکه آرای صادره مستند و مستدل نیست، قرار نقض صادر و آن را به منظور رسیدگی مجدد به کمیسیون مربوطه اعاده می کند. توضیح اینکه نمایندگان شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی در حکم اعضای کمیسیون مزبور می بایست پس از لحاظ نظریان آنان رأی صادر کند.
- یکی دیگر از علل نقض آرای کمیسیون این است که دیوان بر این نظر است که پیش از رسیدگی به خواسته در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه ها (موضوع ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون توزیع عادلانه آب)، تقاضای اشخاص در کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی قابل رسیدگی نیست. به عبارت دیگر، موضوع در ابتدا می بایست در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه ها بررسی شود و تنها در صورت اعتراض متقاضی به رأی کمیسیون مزبور، کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی صلاحیت رسیدگی دارد و لذا کمیسیون مزبور نمی تواند رأساً و بدون اظهار نظر ماهوی قبلی شروع به رسیدگی کند.
- استفاده نکردن از نظرهای کارشناسان رسمی دادگستری و اکتفای کمیسیون به نظر کارشناسان وزارت نیرودر آرا اصداری، یکی دیگر از دلایل نقص آرای کمیسیون در دیوان است. به عنوان نمونه به منظور رفع شبهه و تعیین قدمت چاه محفوره که آیا قبل از سال 85 است یا خیر؟ لزوماً بررسی موضوع بایستی با نظر کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص تعارض دلایل تجدید نظر خواه با تجدید خوانده رفع اختلاف به عمل آید که کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی در این ارتباط صرفاً به نظر کارشناسان وزارت نیرو اکتفا نموده است.
- مستند و مستدل نبودن آرای کمیسیون یکی دیگر از دلایل نقض آرای کمیسیون ها در دیوان عدالت اداری می باشد. بعضاً آرای کمیسیون به صورت کلی و بدون اشاره به شرایط قانونی مندرج در قانون تعیین تکلیف برای صدور مجوز بهره برداری چاه صادر که نهایتاً موجبات نقص آرای مذکور در دیوان را فراهم می کند.
باید گفت رعایت نکردن مقررات قانونی از جمله رسیدگی و تحقیق در خصوص تقاضاها و مدارک و مستندات و دلایل ابرازی افراد متقاضی و ذی نفع، از عمده ترین ایرادات دیوان به آرای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی است. لذا شعب دیوان در آرای خود تأکید دارند با تتوجه به قانون تعیین تکلیف می بایست موضوعاتی از قبیل قدمت چاه، نوع استفاده از آن، نوع دشت، انطباق چاه با مقررات اضرار به غیر و عموم در آرای کمیسیون لحاظ شوند.
در این خصوص شعب باید طبق قانون ایرادات آرای کمیسیون را احصا و در آرای خود قید کنند. روش کار طبق ماده مزبور به این ترتیب است که هرگاه شعبه رسیدگی کننده دیوان در مرحله رسیدگی به آرای کمیسیون، اشتباه یا نقصی را ملاحظه کند که به اساس رأی لطمه وارد نکند، ان را اصلاح و رأی را ابرام می کند. در غیر این صورت چنانچه رآی واجد ایراد شکلی یا ماهوی مؤثر باشد، شعبه طبق قانون مکلف است با ذکر همه موارد و تعیین آنها، پرونده را به مرجع مربوط اعاده کند. کمیسیون نیز موظف است مطابق دستور شعبه دیوان نسبت به رفع نقص یا ایرادهای اعلامی اقدام و مبادرت به اتخاذ تصمیم یا صدور رأی کند.
وجود یک وکیل خوب و حاذق برای رسیدگی پرونده خود در کمیسیون آبهای زیرزمینی و یا اعتراض به رای صادره از کمیسیون آبهای زیرزمینی، می تواند در کسب نتیجه مثبت بسیار تاثیر گذار باشد. اجازه ندهید حق شما بدون کمک گرفتن از یک وکیل با تجربه که زوایای مختلف نحوه دفاع در کمیسیون را می داند، ضایع شود. وکلای سایت “وکیل آب” برای همراهی شما و احقاق حق شما در کنار شما هستند. در صورت تمایل از اینجا با آنها مرتبط شوید و یا با شماره تماس ارتباطی سایت تماس بگیرید.